keskiviikko 23. huhtikuuta 2014

Didaktiikkaa tablettisuojuksesta

Oppilaan oppiminen

Opetussuunitelmaa jäsentää Kirja käsityöstä -teoksessa nelikenttämalli. Siinä käsityön tavoitteet ja arviointi jaotellaan neljään osioon: tiedot ja taidot, suunnittelun taidot, työskentelyn taidot sekä kasvamisen taidot. Tämä työn tavoitteet ovat kasvamisen taidoissa. Hyvin tärkeässä asemassa on kierrätys. Teemme työn käytetyistä farkuista. Oppilaat huomaavat, että vanha vaate saa uuden elämän ja kuinka paljon farkuista voi saada aikaan. Myös muita kankaita, nappeja,  nauhoja ym. pyritään löytämään kierrätetyistä vaatteista. Työn tavoitteena on myös, että työskentelyssä saa toteuttaa omia ideoitaan ja huomata, että omat ideat ovat toteutettavissa. Tavoitteena on käsityön ilo ja ongelmien ratkominen yhdessä. 


Työskentelyn eteneminen

Aloitamme työn suunnittelun omista tarpeista. Rajaan aihetta kantamiseen liittyvällä teemalla. Jokainen miettii minkätapaista kantovälinettä tarvitsee ja mille tavaroille. Lähdemme tekemään ideakarttaa, johon kerätään ensin omia tarpeita. Sitten lähdemme ideoimaan miten voisimme käyttää vanhoja farkkuja työhön. Seuraavaksi lähdemme kirpputorille tai kiertätyskeskukseen. Siellä oppilaat saavat etsiä omaan työhönsä materiaaleja ja ehkä löytää myös uusia ideoita työhönsä.


Kun materiaalit ovat löytyneet, oppilaat saavat tehdä tarkemman suunnitelman omasta työstään. Apuna on valmiita laukkuohjeita sekä esimerkiksi pinterestistä oppilaat voivat tutkia ideoita.


Työn ohjauksessa tarvitsen oppilaiden tuntemusta. Pyrin ohjaamaan oppilaita tekemään oman tasonsa mukaisen työn. Kassit ja kantovälinettä ovat niin laaja alue, että ison jokaiselle löydän oman tasoinen työ.


Motivointi

Työ lähtee omasta tarpeesta, joten uskon, että oppilaat motivoituvat työstä. Myös materiaalien hankkimistapa motivoi varmasti useita. Itse innostuin kovasti farkkulaukuista tutkiessani netistä mitä kaikkea oli tehty. 


Suunnittelu

Oppilaat suunnittelevat työnsä piirtäen ja miettien piirustuksen mitat, kankaat, yksityiskohdat... Esittelemme suunnitelmat, niin että ideat saadaan jaettua. Tämän jälkeen jokainen saa vielä muokata oman suunnitelmansa lopulliseksi. Suunnitelmassa täytyy myös huomioida miten palat saadaan leikattua farkuista järkevästi.


Ajankäyttö

Työskentelyssä menee aikaa useampi tunti suunnitteluun ja materiaalien hankintaan. Ajankäyttöä on hyvin vaikea arvioida, kun minulla ei ole kokemusta käsitöiden opetuksesta. Suunnitteluun ja materiaalien hankintaan menee luultavasti 2-4 tuntia ja kassin tekemiseen 4-6 tuntia työstä riippuen. Haluan, että työhön käytetään aikaa ja lisätöitä nopeimmille saadaan farkunjämistä, joista voi ideoida pienempiä töitä. Usein koulussa tuntuu, että aikaa ongelmanratkaisuun ei löydy, vaan halutaan valmista mahdollisimman nopeasti. Ehkäpä tässä työssä oppilaiden ongelmakohdat ja ideoiden toteuttamiseen liittyviin pohdintoihin voisi panostaa ja käyttää aikaa.


Eriyttäminen

Ohjaan oppilaita tekemään oman tasonsa mukaisen työn. Kannustan taitavia yksityiskohtiin. Ohjaan oppilaita pohtimaan omia töitään samantyyppistä työtä tekevien kanssa ja kannustan heitä ratkaisemaan ongelmakohtia yhdessä.


Integrointi

Jos työn haluaa integroida kuvataiteeseen, niin työstä voidaan piirtää kuva, jossa laukku on käytössä tai piirtää kuvan omasta laukusta. 

Tekniseen työhön integroitaessa kantovälineeseen voitaisi tehdä vanerikahvat.


Omat taidot

Ihan näin vapaaseen työhön en itse vielä lähtisi. Ehkä rajaisin laukut tiettyihin malleihin ja antaisin enemmän vapautta yksityiskohtien tekemiseen. Omat ompelutaitoni eivät tosiaan ole vahvat, joten minun täytyisi ommella jonkin verran itse ennenkuin voisin ohjata toisia. Toisaalta taas ongelmat ratkeaisivat varmasti, kunhan vain kävisimme hommiin. Oppilaidenkin on toisinaan hyvä huomata, että opekaan ei osaa kaikkea ja kuinka asiassa tällöin edetään.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti